Autópálya matrica vásárlás

Ausztriai nyaralás - képes élménybeszámoló

Ha nyaralásról van szó általában a tengerpart - legyen az horvát, görög, spanyol, olasz - jut eszünkbe, no meg a Balaton, esetleg feszített tempójú városnézés, pénznyelő egzotikum. Persze ennél sokkal árnyaltabb a kép, de kevesen tudják, hogy tőlünk néhány száz kilométerre a "sógoroknál" hihetetlen élményekben lehet része az aktív pihenést keresőknek.

Az útibeszámolót itt találod:

Vad Vizeken - nyaralás Steiermark tartományban

Egy r(ÁZÓS) nyaralás - Salzburgerland

Napfényes Karintia

Schladming Ausztria Kalauz

Ausztria Kalauz - Dachstein - Tauern látnivalók és üdülési kártya >>

Az alpesi csoda, nyári hűsölés a hegyekben

Hatalmas sötétzöld fenyvesekkel borított hegyek, üde zöldre festett fű, mélykék tavacskák, alpesi legelők az elmaradhatatlan tehenekkel, nyáron is hósapkát viselő hegyek, hófoltos sziklák.

Egy hatalmas színes képeskönyv csodálatos tájakkal, vízesésekkel, rohanó folyókkal, alpesi lankákkal.

Végtelen mennyiségű túraútvonal, kabinos és ülőfelvonók tömkelege, rafting, canyoning, hegymászó és túra paradicsom. Nos, azt be kell vallani, hogy nem könnyű nyáron Ausztriában hosszabb jó időt kifogni. Vannak helyek ahol a hazainak többszöröse a csapadék, pl. Salzburg tartományban a Salzach völgyében, Tirol egyes részein. A hegyvidékek csapadékban gazdagok, márpedig több mint 800 db 3000m-nél magasabb csúcs van az országban.

Túrázáshoz persze nem kell szikrázó napsütés, de esőkabát, egy melegebb holmi jó ha van nálunk.

Nekünk idén azért sikerült egy jó hete kifogni!

Hüttendorf környéke Hüttendorf környék

Ausztriai szállások

Szállásokból szintén széles a választék, szállodák, panziók, fogadók, apartmanok, kempingek. Népszerű a nyaralás a falusi házaknál (Urlaub in Bauernhof), illetve a hegyilak, kunyhó, házacska, ház: a hütte. Egy ilyent próbáltunk ki! Mint a többi szállásnál itt is széles a komfortválaszték. Egyszerű házacskától víz, villany nélkül (cserébe egy alpesi csodavilágban) a csúcsfokozatú Jacuzzis, szaunásig.

No akkor nézzük milyen is Ausztria egyik hüttéjében eltölteni egy hetet. A választott szállás Steiermark tartományban Pruggern faluban, a Dachstein Tauern régióban volt, közel a 2995 m-es csúccsal büszkélkedő Dachstein hegységhez, 1200 m magasan. Rutinos hegymászók persze legyintenének ez nem az a klasszikus hütte, kétségkívül a nyaralókat, családosokat célozták meg, nem elsősorban vérbeli hegymászókat.

Utazás

Rábafüzesnél léptük át a határt, majd rövid burgenlandi autókázás után ráhajtottunk az A2 autópályára. Ausztria második legnagyobb városát egy 9km -es földalatti alagút kerüli ki, úgyhogy Grazból nem láttunk szó szerint semmit. Az A9 autópályán folytattuk az utat Salzburg irányába egy újabb alagútig (Gleinalmtunnel) - ami igaz hogy "csak" 8 km, viszont bár autópályán vagyunk, kétsávos, viszonylag keskeny és van szembeforgalom is. Ja és 7,5 euró. Liezen irányába lehajtottunk, majd kb. 45 perc után elértük az alig több mint 600 lakosú Pruggernt. A falun folyik át az Enns nevű folyócska gyors sodrású és sekély, kiválóan alkalmas raftingozásra.

Itt szeretném megemlíteni, hogy az osztrák falvak még csak kicsit sem hasonlítanak a magyar településekhez.
Hihetetlen rendezettség, tisztaság, mondhatni bájosság jellemzi az alpesi falvakat, békésen legelésző tehenekkel, szép házaikkal, kedves fa- és szénatárolókkal.
A faluban tábla igazít el: "Hüttendorf Pruggern" tehát Hüttefalu arra, hiszen összesen 12 ház sorakozik mintegy 20 000 m2 -en. Kitűnő minőségű úton kapaszkodunk fel a völgyből, és ahogy emelkedünk úgy bontakozik ki a táj, majd tíz perces keringőzés után végre felérünk. Rövid bejelentkezés után birtokba is vettük új "egyhetes otthonunkat". A ház, bár már képen láttuk minden várakozásunkat felülmúlja. Mintha a Szép Házak újság egy lapjai lennének élőben. Egy vadonatúj (2006-ban épült) gerendaház, 110m2-en három szoba + nappali-konyha, zuhanyzó-WC. Igényes kivitelezés, teljesen felszerelt konyha, gyönyörű panoráma. A panoráma... furcsának tűnhet, de egy ilyen tájon pár óra nézelődés, séta önmagában is pihentető, sőt igazi felfrissülést, feltöltődést ad.
A gyerekek részére játszótér, ki fürdőtó nyújt jó kikapcsolódást.

Nézd meg a Steiermarki nyaralásról készült videót itt.

Aktív kikapcsolódás: Wörschachklamm - Grüss Gott

Mivel 3 kisgyerekkel voltunk, és nemigen vagyunk sziklamászó alkatok ( kocatúristák?) a programot lazára terveztük, de azért párszor a nyelvünk lógott a fáradságtól. De kéretik elhinni, nincs ennél jobb pihenés! Népszerű túrahelyeken úgy érezhettük, egy egész ország túrabakancsot húzott, és botjaikkal nekivágnak az erdőnek. Általában a túrautakat részesítettük előnyben (Wanderung), ami viszonylag könnyebb sétautat jelent, hát úgy általában. Sok információs anyagot az internetről is lehet szerezni, de a régiók, települések honlapjain keresztül lehet rendelni prospektusokat, ami pár nap alatt a kezünkbe lehet, és fel tudunk készülni a nyaralásra. Ezenkívül érdemes a helyi, illetve környező településeken a turistairodákba beugrani, két perc alatt rengeteg anyagot válogathatunk össze.
Már negyedszer jártunk Ausztriában és megrögzött "klammozók" lettünk. A klamm (további nevei: schlucht, öfen) szurdokot jelent, tehát egy hosszú szűk szikla hasadékot, ahol általában bővízű hegyipatak zúdul alá. Ahol előző években jártunk : Barenschutzklamm, Salzachöfen, Lammeröfen, Kitzlochklamm, Liechtensteinklamm, Raggaschlucht. Az első uticélunk is egy szurdok a kb. 30 km-re fekvő Wörschachklamm volt.

Az időjárás kitűnő, a parkolótól 8-10 perc után elértük a bejáratot. (Belépő felnőtt 2,6 gyerek 1,8 Euró). "Wild romantische Erlebnisse" - azaz vad romantikus élmény a szlogenje, ami tényleg nem túlzás. Biztonságos fa korlátok, lépcsők között vezet az út, gyerekekkel is bátran nekivághatunk. A többféle túraútból egy kétórás körutat választottunk, amit 4-5 óra alatt végig is jártuk. A túrázók mindenhol barátságos mosollyal és egy "Grüss Gott" -al köszöntenek. A klamm közepén találtunk egy önkiszolgálót - egy műanyag láda tele üditővel és sörrel, a hűtés egyszerűen megoldva a kb. 8-10 fokos hegyi patak vize átvezetve rajta - kis tábla igazít el az árakról, mellette kis fa doboz a pénznek. Itt tartottunk egy nagyobb pihenőt, jól fogyott a hűs frissítő, és mindenki fizetve távozott... A túraútvonal végén van egy "Jausenstation" tehát uzsonnázóhely (mi büfének, kisvendéglőnek mondanánk) ahol felfrissítettük magunkat. A gyerekek jól eljátszottak az itt levő szamarakkal, kecskékkel. Innen 10 percnyi kapaszkodó után látható egy várrom (Burgruine Wolkenstein), ahonnan állítólag ragyogó körpanoráma nyílik, ezt megcáfolni, sem megerősíteni nem tudom, mert kihagytuk, és levánszorogtunk a parkolóba. Nagyon gyönyörű volt és nagyon elfáradtunk.

Schladming, a régió mini központja

Lett is másnapra szép kis izomláz, úgyhogy túrázás törölve, irány a 15 km-re levő Schladming élményfürdője.

A beugró összesen 20 Euró alatt volt, és a fürdő kellemes kikapcsolódást nyújtott egész napra.
Új, tiszta környezet, külső-belső medence élményelemekkel, három jó vizicsúszda, makulátlan pázsit, játszótér. Este pihentető séta a környékünkön, izomláz elmúlt, jöhet az újabb túra.

Wilde Wasser - Vad vizeken

Schladmingtól pár kilométerre délre, Rohrmoos-Untertal falucska mellett található a Wilde Wasser - azaz Vad Víz - nevezetű hely.
Több részből áll, Schladming várostól indul egy 12 km -es túraút a Riesachwasserfall vendéglőig. Nem ezt választottuk, hanem az utolsó számozott parkolótól induló Alpinsteig Wilde Wasser nevű körtúrát.
Egy kis zavar van az információs térképen, és táblákon szereplő és a katalógusban szereplő túranevek között, de a célállomások stimmeltek. Az út 4,5 km hosszú, 300m szintemelkedéssel,és nekünk négy óráig tartott. (A mi szintidőnk persze nyugodtan felezhető.) Rögtön egy hatalmas, impozáns vízeséssel indul a túra (Riesachwasserfall, Stájerország legnagyobb vízesése). A lezúduló víz bőséges vízpermetet szór szét a bámészkodókra, ne baj, egy kis frissítő az úthoz.

Az út meredeken emelkedik, sűrű pihenőkkel kompenzáljuk, majd megpillantjuk a katalógusban látott függőhidat. Nekiveselkedünk a legmeredekebb szakasznak és hhh..sz...huu itt is vagyunk hídnál. Alul 40m mélység, rohanó patak, gyönyörű kilátás. A függőhíd biztonságos, de azért gyerekeket érdemes figyelemmel tartani, mert be tud lengeni a közepén, ami furcsa érzést okozhat gyomortájban a magasságra nem érzékeny vándornak is. A híd után újabb pihenő, és rövig kupaktanács merre tovább, vissza vagy előre, az utóbbi marad. Közvetlen a rohanó patak mellett vezet az út föl-le mászva a fém lépcsőkön, létrákon. Egy vízszintesebb szakasznál újabb pihenő, ahol egy csapat kisiskolás lubickol a kristálytiszta vízben. Ha fürdésre első látásra nem is, de belegázolásra mindenképp csábító víz a maga kb. 8 fokos valóságával hamar megállított. Értetlenül figyeltük a hűs!? habokba teljesen bemerülő "labanc" csemetéket. Legifjabb csemeténket ( 2 és fél éves) elnyomta az álom úgyhogy 1 órás pihenő. Újabb meredekebb szakasz után elértük a Gfölleralmot (1533 m). Az itallapról választott, valahogy ismerősen csengő "Soda mit Zitrone"-val feltöltöttük a kifogyott kulacsainkat. Megkerülve az épületet a Riesachsee nevezetű alpesi tóban pihentettük szemeinket. Nagyon közel van, de a visszaútra tartalékoljuk erőnket. A parkolóig lefelé vezető út egy széles kavicsos, lassan ereszkedő "levezető" út.

Ramsau a fenséges fennsík - Silberkarklamm

Pihenőnap után a közeli Ramsauban található Silberkarklamm a cél. A induló állomásnál a fentről lezúduló kristálytisztavíz egy kis tározóban gyűlik egybe gyönyörű világos kékségben. Kellemes oda-vissza 1,5 órás sétatúra, a végén egy szép vízesés zárja az utat, ahonnan további utak is vezetnek tovább. Mi szépen visszasétálunk, és lekanyargunk a a fennsík alatt fekvő Schladmingba vizicsúszdás hűsölésre.

A stájer Bodensee

Utolsó nap a Steirischen Bodensee tó az uticél. A közeli Haus im Ennstal faluból vezet az út, egy Maut (azaz fizetős út) táblánál falusi néni int le, leszurkoljuk a nem túl komoly összeget, és felkacskaringózunk a hegyre. Kimondottan szeretem ezeket a keringőket az alpesi házak, legelők, rétek egyvelegében. Magyarhonban nyaralásunk alatt végig 40 fok körüli hőség tombolt, megdőltek a hőségrekordok. Itt végig napos idő volt, de nemigen lépte túl a 28 fokot a hőmérő. A parkolótól aszfaltos sétaút vezet a tóig, majd körbe kellemes akár babakocsival is járható kavicsos út. A tó túloldalán egy impozáns vízesés zuhan le a sziklákról. A nyílt terep miatt még itt, az 1100 m magasan fekvő, hegyek ölelésben megbúvó alpesi tó mellett is meleg volt. Árnyék szinte sehol, a tehenek is bágyadtan fekszenek a szikrázó napsütésben. Nem fogtuk hosszúra túrát, még össze kellett pakolni a holnapi hazautazáshoz. Hát ez a hét is sajnos eltelt, irány haza.

Hazafelé

A határ körül igencsak felforrósodott a levegő, lassult a tempó is. Az átkelőn kisebbfajta kocsisor alakult ki, morcosképű határőrünk csigalassúsággal nézegette az útleveleket, és méregette tulajdonosukat. Lépésben, vagy inkább úgysem haladtunk, hosszú álldogálással, úgyhogy 5 perc után lekapcsoltam a világítást. Egy olasz autó előttünk kivívhatta emberünk rosszallását, és félre állította. Árnyék sehol, klíma nincs, türelem fogy, 40 fok. Jövünk mi, méla undorral elkéri az útleveleket, és "aszongya" lakott területen kívül a világítás kötelező. Nagy levegő, választ lenyelem, engedelmes mozdulat, kedves mosoly - jövünk Magyarország. Mivel hihetetlen a hőség megegyeztünk, hogy a közeli Sárvári Fürdőt meglátogatjuk. Megérkezünk... totál kiégett fű tele cigi csikkekkel, árnyék sehol, csúszda egyféle az is 10 éves kortól...

A szállást a Hüttenpartneren keresztül foglaltuk online, last minute akcióban igen kedvező áron. Fizetés banki utalással. A cég osztrák tulajdonú, de van magyar munkatársuk is. Ismerősöknek az élő webkameráról tudtunk integetni.

Amit kihagytunk

Még egy hét biztos kellett volna, hogy a környéket jobban megismerjük. Amit biztos lenne még érdemes kipróbálni: Schladminban egy felvonóval felmenni a hegyre majd, egy nyári szánkópályának nevezett, de valójában kanyargós hegyi úton 7 km-t megtenni gokarttal vissza a völgyi állomáshoz, illetve Gröbmingben van egy alpesi kötélpálya, ahol a kalandot keresők is igazán jól érezhetik magukat, hosszú tiroli csúszda (görgős siklás egy drótkötélen), vietnámi függőhíd, izgalmas pályák.

Ha érdekel egy salzburlandi körutazás itt megtalálod: - Egy r(ázós) nyaralás - Salzburgerland Card